måndag, juni 22, 2009

090610, 00:57 En riktig toppenpräst - naturlig, enkel och glad!

*GÄSP* Nattsömnen börjar bli lite påverkad av det stundande bröllopet. Inte för att jag är så nervös, men att det ligger en hel del puckar kvar att gå igenom. Varje kväll efter att lilleman har gått o lagt sig har jag och Veronica diskuterat diverse "småsaker" rörande allt som har med bröllop att göra. Kläder till barnen, bordsplaceringen, köttbullar från mamma Scan eller handgjorda, karaoke, häst o vagn, när skall vi åka från festen osv.

Det märks att det snart är dags i och med att det är nu som allting måste sys ihop, och alla inblandade måste veta vad som krävs. Det är detaljerna som gör det upprepar min blivande.

I går besökte vi den otroligt vackra ruinen där ceremonin skall äga rum om vädergudarna är med oss. Såg på SMHI att risken för nederbörd iaf var väldigt låg vilket känns bra, men allt som väderprognoserna säger får man ta med en nypa salt. Enligt min erfarenhet kan de till o med vara felaktig prognos på gårdagens väder. Märkligt. Nåväl, om jag lämnar SMHI, regn o rusk och återgår till ruinen kanske? Vi träffade vår präst, Eva, som är en riktig toppenpräst - naturlig, enkel och glad!

Vi gick tillsammans igenom vigselceremonin, lite hur vi skall stå och när/hur och var kyssen skall gå till. I Sverige så säger aldrig prästen "You may now kiss the bride" utan det är mer den spontana varianten, fast den skall ske i rätt läge helst. Hmm.. Nu kommer jag faktiskt inte ihåg när det läget egentligen var men Eva kommer även göra små antydningar om när vi skall göra vad under ceremonin om vi inte riktigt är med på noterna :)

Vi funderade även lite på om 2-åriga sonen kanske skulle ge mig ringen när det väl är dags men han är en opålitlig liten krabat och skulle lika gärna kunna kasta en näve grus på oss om det vill sig illa :) Vi får se hur vi gör.

Eva undrade om vi ville att hon skulle säga vad vi skulle säga, dvs de klassiska "Jag NN tar dig NN" eller om vi ville lära oss det utantill. Båda jag och Veronica sa direkt och entydigt att vi helst ser att hon säger vad vi skall säga. Känns tryggast på nåt sätt! ;-)

God natt önskar en trött blivande make

Inga kommentarer: