måndag, juni 01, 2009

090324, 13:19 "allt för smörigt".

Nu börjar till och med jag förstå att det är ganska snart som bröllopsklockorna ringer och har därför de senaste dagarna försökt att slutföra sånt som jag legat och hållit på, vilket jag gärna gör om man absolut inte måste göra något :-)

Jag har suttit några kvällar, i smyg så klart, och försökt sammanställa alla delar i ett bröllop - gäster, vigselakten, toastmaster, mat, dryck osv. Resulterade i 4st A4 sidor med text. Det är ganska mycket att tänka på.

Gästlistan upplever jag just nu som absolut krångligast - för min blivande bättre hälft kan inte ge mig några klara besked på den punkten - vilket gör det hela lite svårjobbat! :-) Jag försöker i alla fall luska ut så gott det går och tänka efter vilka som hon brukar träffa och prata i telefon med. Vi skall ha ett ganska intimt och personligt bröllop så jag vill inte heller att det skall sväva ut allt för mycket. Svårt att dra en gräns. Det tycker säkert alla som sitter med samma situation. Dock gissar jag att det är väldigt få som har en partner man inte kan prata med angående sitt egna bröllop!? :-)

Jag letar förbrilt på nätet efter passande musik till vigselakten men som jag skrev tidigare så tycker jag mycket, mycket passar in i kategorin "allt för smörigt". Det känns inte riktigt rätt. En av de första träffarna var dessutom min egna blogg här på SurpriseBröllop - den gav inte allt för mycket, bara massa velande som vanligt :-)

Favoriter finns det dock, men samtliga är i princip på engelska. Man måste ju tänka på den äldre generationen också, för att förmedla den romantiska känslan även till dem ;-) Dessutom vore det kul med låtar som har en personlig prägel, det lutar möjligen åt någon gammal hårdrocks powerballad.

Tur jag har mina två medhjälpare som är minst lika aktiva som mig. Jag bollar tankar och idéer med dem via mail och får lika många (om inte mer) tankar och funderingar tillbaka. På inbjudningslistan uppmärksammades det t.ex. att några självskrivna namn inte fanns med! Tur jag har er! Dessutom är det nu klart med vilka psalmerna blir. Nr 201 och 411!

Försökt leta efter bröllopsmarscher också, det kanske vore kul med något annorlunda? Måste man ha klassik bröllopsmarsch vid kyrkobröllop? Fast, å andra sidan vill man kanske höra de välkända tongångarna från alla filmer man sett? Jag tror min sambo, som önskar sig ett "klassiskt" bröllop möjligen vill ha den klassiska musiken också? Svårt!

Då sponsorn av efterrätt tråkigt nog gått i konkurs så har vi beslutat att helt enkelt skippa efterrätten och satsa på en riktigt god och snygg bröllopstårta istället. Många verkar ändå ha det som efterrätt och jag tycker det verkar ganska logiskt faktiskt.

Dessutom har vi bestämt att satsa på att servera maten som buffé. Min kära sambo har ryktesvägen uttryckt detta önskemål, och jag håller helt med! Blir inte lika stelt och konstlat utan det blir lite spontant mingel eftersom man skall hämta sin egen mat.

/”Ulf”

Inga kommentarer: