måndag, juni 01, 2009

081014, 20:47 Partner-in-crime

Jag har nog smält det nu. Att det är bröllop på gång! Efter vinsten fick jag en bunt med telefonnummer att ringa till några journalister som var intresserade av att veta "hur det kändes". Efter fjärde samtalet vore jag något trög om jag inte hade fattat att vinsten var min (och min blivande frus). Hade fått stränga order om att inte lämna ut mitt namn och det lyckades jag hålla och dessutom gjordes samtalen med hemligt nummer vilket en reporter konstaterade till sitt förtret :-)

Det är riktigt kul det här med hemlisar ändå. Här sitter man i rummet bredvid den blivande frun och tittar på inbjudningskort, funderar på vilka som verkligen skall få de fina korten och hur det här med bröllop egentligen fungerar. Min sambo verkar ju ha det klart för sig, hade varit kul att rådfråga henne, men själv är jag lite vilsen med alla termer som brudgum (är det jag eller hon?!), hindersprövningar osv. (ja, ni ser - kunde bara ge två exempel, övertygad att det finns några fler)

Jag har väl kanske inte riktigt satt mig in i ämnet tidigare. Gissar att jag när detta är klart dock är fullt införstådd med samtliga termer och rutiner kring hur ett bröllop fungerar. Kanske tom jag kan bli en bröllopskoordinator en vacker dag? Verkligen tur att man har en guide genom denna djungel med Tina och SurpriseBröllop..

Hade jag helt själv kommit på att överraska med ett bröllop så skulle bröllopet nästan komma som en överraskning för mig med... Titta på inbjudningskort hade jag definitivt lämnat till slutskedet och kanske det hade blivit några från närmaste Statoil-mack i ren panik i slutänden... Eller ett sms till de bjuda. Njae. Kanske inte riktigt men man märker att det gäller att vara ute i ganska god tid - med allt! Enormt mycket planering som måste till för att det skall bli en riktigt bra dag. Själv är jag inte den bästa på att planera. Dessutom är jag en enorm tidsoptimist. Än en gång tur att jag inte arrangerar detta helt själv.. :-)

Nu gäller det att bestämma ett datum för den stora dagen. Inte det lättaste, det måste ju passa för samtliga så att så många som möjligt kan komma. Det svåra är också att boka in samtliga och bjuda till nåt helt annat än det de förväntar sig. Kanske vissa inte avbryter sin Thailandssemester även om jag insisterar på att det skall bli en helt otroligt häftig skördefest i Timrå som de bara inte får missa!!.. ? Gäller att vara fiffig och smart.

Lyckligtvis har jag nu också fått dela hemlisen med min partner-in-crime. Hon blev väldigt glatt överraskad och tycker detta verkar hur kuuuul som helst! Hon hade lika lite aningar om detta som alla andra släktingar och vänner fortfarande har. Dessutom övertygad av att hon kan hålla detta hemligt tills det blir officiellt. Tillsammans kan vi slå våra kloka ihop och fundera ut en plan på hur vi bokar upp alla vänner och stora tjocka släkten. Skönt att äntligen få börja prata lite mer öppet om detta med någon och ha någon att bolla idéer och tankar med.

Till veckan skall hon, jag och Tina träffas för att smida våra planer och titta på hur de utvalda inbjudningskorten ser ut i verkligheten.. ser verkligen fram emot det!!

Och just det, jag och min sambo har snackat lite om bröllop igen, lite så där på skämt. Nu vet jag ännu lite mer hur hon vill ha det, t.ex. vilken kyrka hon helst ser att vi gifter oss i. Och jag spelar med och håller masken (nominerad till Oscar nästa!?) ställer frågor på ett skämtsamt sätt (precis som vanligt) men med den enda skillnaden att jag nu verkligen försöker memorera alla hennes svar.....

Kom precis på en bra idé för att fiska ur lite mer information. Hyra en rulle med Julia Robert eller dylikt med tema bröllop (har en känsla av att det är åtminstone ett rosa skimrande bröllop i alla hennes filmer) för att avnjuta någon sen höstkväll.
Säkerligen bra grund för lite mer spontant bröllopssnack..

Nej nu hör jag min blivande frus steg närma sig datarummet.. bäst att skicka iväg detta lite snabbt! Ber om ursäkt för att jag lyckades få detta att bli som ett smärre utdrag av ett nummer av "Mitt livs novell".. ;-)

På återseende!

”Ulf”

Inga kommentarer: